Perusasioiden äärellä -blogi

Voisiko myynti olla keskeinen kilpailuetusi?

Maanantai 9.1.2017 klo 21:26 - Perusasioiden äärellä 1/2017


Haaste: jotkut menestyvät paremmin samoilla tuotteilla

Nykyisissä kilpailuympäristöissä on entistä vaikeampi erottautua tuotteiden ominaisuuksilla. Vaikka käänteentekevät innovaatiot ovatkin mullistaneet joitakin toimialoja, niin aika usealla toimialalla ”kaikki" on toistaiseksi keksitty. Ja vaikka joku hieman kehittääkin tuotettaan, se kopioidaan nopeasti.

Miksi jotkut yritykset kuitenkin menestyvät muita paremmin myös markkinoilla, joissa tuotteet ja hintataso ovat samanlaisia? Ehkäpä ne tekevät yhden asian paremmin kuin muut: myyvät...

Ratkaisu: tee myynnistä kilpailuetusi

Lukeminen kannattaa aina, sanoi Jörkka mainoksessa – ja sama pätee myymiseen. Mutta vaikka myyntityön pitäisi olla aivan perusasioita, läheskään kaikki yritykset eivät tee sitä ammattimaisesti. Tämä tarjoaakin sinulle erinomaisen mahdollisuuden: parantamalla myyntitoimintasi aktiivisuutta, sisältöä ja järjestelmällisyyttä voit tehdä siitä jopa kilpailuedun.

Asiakas ostaa mieluummin siltä, joka pitää yhteyttä, jolta saa tietoa ja joka on kiinnostunut hänen tarpeistaan. Toimittaja, jota ei näy ei kuulu, jää helposti katsomoon, kun aktiivisemmat pelurit häärivät kaukalossa patriklaineina maaleja tehden.   

Yhteydenpidosta asiakkaisiin voit saada hyvinkin monenlaista hyötyä: lisäät luottamusta, kuulet asiakkaan ongelmista, varmistat viestisi läpimenon, oiot mahdollisia väärinkäsityksiä, kuulet tulevaisuuden suunnitelmista, selvität vaikuttajayksilöt, saat tietoa kilpailijoiden toimista – ja myyt enemmän.

Mutta myös asiakkaan pitää saada jotain riittävän arvokasta, jotta hän olisi halukas uhraamaan aikaansa tapaamiseenne...