Perusasioiden äärellä -blogi

Et kai vaan tuhlaa asiakkaittesi aikaa?

Keskiviikko 8.2.2017 klo 19:34 - Perusasioiden äärellä 2/2017


Haaste: asiakkaat eivät halua ottaa myyjääsi vastaan

Jos sinun tai myyjäsi on vaikea päästä asiakkaittesi juttusille, siihen voi hyvä syy. Mikäli asiakkaasi ei saa lisäarvoa itselleen ja yritykselleen, hän kokee tapaamisen oikeutetusti silkaksi ajanhukaksi.

Esitteiden yhteislukemisesta tai puuduttavien PP-esitysten läpijuoksemisesta asiakkaasi ei saa yleensä mitään, mitä ei saisi paljon nopeammin netistä. Ja vaikka pitkäaikaisten kumppaneiden väliselle jutustelullekin on aikansa ja paikkansa, kyllä siinäkin raja tulee äkkiä vastaan.

Ratkaisu: tee tapaamisesta asiakkaalle merkityksellinen

Perusperiaatehan on yksinkertainen: asiakkaallasi on tarve, ja sinun tehtävänäsi on kehittää siihen ratkaisu. Jos sitä vastoin tulet paikalle kertomaan tuotteestasi toivoen, että sille voidaan taikoa jostain tarve, niin se ei välttämättä ole hedelmällisin toimintamalli. Ja kuitenkin: kuinka usein huomaamme olevamme itse äänessä ja tuhlaavan näin mahdollisuuksia kuunnella asiakasta ja havaita asioita, joissa voimme olla avuksi.

Pelkkä puhuminen ei asiakastakaan vielä hirveästi lämmitä, vaan tapaamisen lisäarvo syntyy aidosta dialogista, jossa etenette oikein päin, tarpeen kautta ratkaisuun. Joten huoli pois: kyllä tulee myös tilaisuus tyydyttää sydäntä pakahduttava tarve kertoa omista tuotteistasi.

Asiakkaasi voi hyötyä tapaamisesta myös muilla tavoin: hän voi esimerkiksi päivittää toimialan tuntemustaan ja kehittää omaa ammattitaitoaan. Ja kunhan pidät huolen, että et levitä luottamuksellista tietoa, voit toimia myös viestintuojana, jolta asiakkaasi kuulevat kilpailjoidensa parhaista käytännöistä.