Haaste: yritys tyytyy liian vähään
Onko yrityksesi kunnianhimo liian matalalla - ainakin verrattuna siihen, mikä voisi olla mahdollista? Kun touhuaa joka päivä kädet savessa, voi huomio helposti kohdistua pelkästään dreijassa pyörivän kipon tuunaamiseen. Pienin askelin eteneminen varsinaisessa toteutuksessa on kannatettavaa, mutta jos visiointi rajoittuu siihen, mikä on lähiaikoina mahdollista, käänteentekevät ideat eivät saa edes tilaisuutta syntyä. Ja näin tulet asettaneeksi itse itsellesi lasikaton aivan syyttä suotta.
Ratkaisu: unohda hetkeksi arjen ikävät realiteetit
Joten mitäpä jos seuraavassa johtoryhmäkokouksessa Lapin kelohonkamökissä tai ihan vaan omassa kolkossa neukkarissa vetäisitkin henkiset överit miettimällä hetken "iha mahottomia"?
Aloita pohtimalla jonkin liiketoiminnallesi olennaisen asian mestarillista suoritusta. Minkälainen olisi totaalisen täydellinen asiakaspalvelu, toimitusvarmuus tai laatu – eli millainen palvelutaso saisi herkimmät asiakkaasi tirauttamaan onnenkyyneleen? Ja kun sitten unelmoit, miten toimisit, jos voisit aloittaa kaiken scratchista, on momentumisi keksiä jokin tajunnanräjäyttävä ratkaisu.
Tultuasi tällaisesta ideariihestä valaistuneena, kasvoillasi niin autuas hymy, että työsuojeluvaltuutettu hätääntyy, voit laskeutua hieman (mutta vain hieman) lähemmäksi maanpintaa. Ja ruveta miettimään, mikä on reaalimaailmassa oikeasti mahdollista ja järkevää: mitä osaamista tarvitaan, miten yrityskulttuuria saadaan muutettua, kuinka suuria kustannuksia koituisi. Lopulta voit saada aikaiseksi toteutuskelpoisen kehityssuunnitelman, jossa tavoitteena on vaikkapa 95 %:sti täydellinen lopputulos – ei huano!
Ai, miksei tässä puhuttukaan taloudellisesta kunnianhimosta? Siksi, että ensin tulee tekeminen ja sitten vasta tulokset.