Haaste: nykyasiakkaat jääneet oman onnensa nojaan
Ajatteletteko, että nykyasiakkaitanne ei kannata turhan päiten häiritä? Kyllä ne tietävät, mihin soittaa, jos tulee jokin tarve! Ja että homma on hoidossa, kun lounastapaamisessa viime vuonna (vai oliko se toissa vuonna...?) oli oikein rattoisaa, kun juttelitte yhteisestä harrastuksestanne (perhokalastus)? Eli toisin sanoen: pidättekö asiakkaitanne liian varmoina nakkeina?
Ei ehkä kannattaisi! Sillä virkeät kilpailijanne saattavat pommittaa asiakkaitanne uusilla ideoilla, tuotteilla, palveluilla tai hinnoilla. Asiakkaanne voivat myös itse alkaa etsiä uusia ratkaisuja, kun ei niistä teiltä kuule. Tai asiakas voi pahoittaa mielensä, jos ette osoita mitään mielenkiintoa - sillä asiakaskin on ihminen, jolla on tunteet!
Vakioasiakkaiden tilaukset ovat usein liiketoiminnan kivijalka, joten eikö olisi hyvä idea varmistaa, ettei se rapaudu - ainakaan oman passiivisuuden takia?
Ratkaisu: hoida nykyasiakkaita(kin) proaktiivisesti
On monta syytä, miksi nykyasiakkaiden kanssa kannattaa toimia proaktiivisesti. Ensinnäkin: asiakkaita nyt vaan yksinkertaisesti kuuluu pitää hyvänä. Toiseksi: mitä enemmän asiakkaan kanssa on tekemisissä (ja kuuntelee!), sitä suurempi on mahdollisuus, että löytyy uusia tarpeita, joihin voitte tarjota ratkaisun.
Ja kolmanneksi: kun te olette se taho, joka pitää asiakkaan ajantasalla toimialan kehityksessä, asiakas on immuunimpi kilpailijoidenne viekkaille kuiskutteluille - ja tarve aisan yli hyppelyyn jää pieneksi. (Tilanne onkin sitten vakavampi, mikäli teillä ei ole mitään uutta kerrottavaa - mutta siitä lisää seuraavalla kerralla...)