Haaste: mä näin tahdon olla vain...
Ovatko yrityksenne asiat hyvin? Liikevaihto on pysynyt vuosikausia ihan hyvällä tasolla ja viivan allekin jää jotain. Omaan eläkeikään (viimeisimmän tiedon mukaan) on enää kymmenen vuotta, ja nykymeiningillä jatketaan exitiin tai sukupolvenvaihdokseen saakka?
Ei aina käy niin kuin haavelllaan! Sillä maailma oman yrityksen ulkopuolella ei välttämättä pysy paikallaan, vaan jossain voi tapahtua isompia tai pienempiä muutoksia: asiakkaissa, asiakkaiden asiakkaissa, nykyisissä kilpailijoissa, uusissa kilpailijoissa, teknologioissa, ansaintalogiikoissa. Toki toimialojen välillä on eroa, mutta myös seesteisillä toimialoilla yritykset ovat yllättäin ja pyytämättä saaneet tuta pelisääntöjen muuttuneen itselle ikäviksi.
Ratkaisu: älä peesaa, vaan rynni kärkeen
"Jos se en ois minä, se ois joku muu", tiesi Tuomari Nurmiokin – ja vaikka laulussa taidettiinkin puhua naisten vikittelystä, sama pätee liike-elämään: jos et ole aktiivinen, joku muu on. Kannattaa siis olla itse puikoissa ja kehittää toimintaa oma-aloitteisesti kaikessa rauhassa. Tällöin ei tarvitse pomppia paniikinomaisesti pysyäkseen muiden perässä (reaktiivinen kilpailijoiden peesaaminenhan tarkoittaa itse asiassa päätöksenteon ulkoistamista niille...).
Ja kehittää pitää koko ajan, koska yleensä mikään merkittävä ei synny hetkessä. Pitkäjänteiseen kilpailuedun rakentamiseen viittaa myös muotitermi "jatkuva parantaminen": olet voittaja, vaikka tekisit periaatteessa samaa kuin muut, kunhan teet sen aivan hel... mielettömän paljon paremmin.
Ja vielä: teidänkin asiakkaanne todennäköisesti haluavat tehdä yhteistyötä edelläkävijöiden kanssa, joten kannattaisiko olla sellainen...?