Eiväthän vaan asiakkaat määrää tekemisistänne?
Keskiviikko 16.5.2018 klo 10.55 - Perusasioiden äärellä 5/2018
Haaste: henkilöstö pomppii asiakkaiden pillin tahdissa
Onko yrityksenne ajattelutapa muodikkaasti asiakaslähtöinen? – Tosi hyvä juttu! Mutta eihän teidän asiakaslähtöisyytenne vaan tarkoita reaktiivista kaikkien asiakkaiden kaikkien toiveiden perässä säntäilyä? Hirveä on meno ja meininki, mutta kehitys ei kehity, eikä myynti kasva?
Ai, että asiakkaita ei pidäkään palvella? – Totta kai niistä asiakkaista pitää huolehtia, jotka yritys on itselleen haalinut, mutta onko jokainen varmasti yritykselle "se oikea"? Asiakkaat ovat erilaisia ja yrityksen resurssit rajallisia, joten jos yritetään palvella kaikkia hyvin, palvellaan kaikkia keskinkertaisesti. Ja tämä ei ole asiakaslähtöistä vaan pikemminkin "yrityslähtöistä".
Näytä lisää
Haaste: henkilöstö pomppii asiakkaiden pillin tahdissa
Onko yrityksenne ajattelutapa muodikkaasti asiakaslähtöinen? – Tosi hyvä juttu! Mutta eihän teidän asiakaslähtöisyytenne vaan tarkoita reaktiivista kaikkien asiakkaiden kaikkien toiveiden perässä säntäilyä? Hirveä on meno ja meininki, mutta kehitys ei kehity, eikä myynti kasva?
Ai, että asiakkaita ei pidäkään palvella? – Totta kai niistä asiakkaista pitää huolehtia, jotka yritys on itselleen haalinut, mutta onko jokainen varmasti yritykselle "se oikea"? Asiakkaat ovat erilaisia ja yrityksen resurssit rajallisia, joten jos yritetään palvella kaikkia hyvin, palvellaan kaikkia keskinkertaisesti. Ja tämä ei ole asiakaslähtöistä vaan pikemminkin "yrityslähtöistä".
Ratkaisu: valitse asiakkaasi ja anna heille kaikkesi
Yritysten tehtävänä on keksiä keinoja tyydyttää asiakkaiden moninaisia tarpeita. Eli aloite omiin käsiin! Ensin kuunnellaan ja haastellaan potentiaalisia asiakkaita. Sitten kehitetään saadun tiedon perusteella (ehkäpä asiakkaan kanssa yhdessä) timantinkova palvelu tai tuote tiettyyn tarpeeseen ja tiettyjä ominaisuuksia arvostavalle asiakaskunnalle. Lopuksi organisoidaan ja resursoidaan oma toiminta siten, että täydellinen lopputulos syntyy ilman turhaa härdeliä.
Viestinnän osalta on huolehdittava, että yrityksen ulkopuolisille käy selväksi, kenelle palvelu on suunnattu ja kenelle ei. Yrityksen ovelle eksyvät "väärät" asiakkaat ohjataan heille paremmin sopivien palveluntarjoajien tykö päättäväisen kohteliaasti (ja huom. kohteliasta ei ole esimerkiksi jättää vastaamatta sähköpostitiedusteluihin!). Tärkeää on myös sisäinen viestintä, sillä erityisesti myyntimiehillehän tuppaa aivan jokainen kauppa kelpaamaan. Eli kyllä valittujen asiakkaiden pillin mukaan kannattaa tanssia – koska silloinhan yritys on määrännyt sävellajin!
|