Perusasioiden äärellä -blogi

Onhan jokaisella asiakkaalla yrityksessänne vastuuhenkilö?

Perjantai 18.10.2019 klo 13.33 - Perusasioiden äärellä 5/2019


Haaste: asiakkaat ovat oman onnensa nojassa

Onko yrityksessänne asiakkaat ns. yhteistä omaisuutta? Kaikki hoitavat kaikkia, koska asiakkaita ei haluta omittavan eikä toisaalta pompoteltavan myyjältä toiselle?

Yhteisomistus on toki trendikästä ja voi toimia ihan hyvin reaktiivisessa asiakaspalvelussa eli silloin kun asiakas itse ottaa yhteyttä. Mutta toimiiko se proaktiivisessa myyntityössä, erityisesti uusasiakashankinnassa: jos nykyisellä tai potentiaalisella asiakkaalla ei ole vastuuhenkilöä, mistä tiedetään, kenen pitäisi tehdä mitäkin? Mikäli suunnitellaan aktiviteetteja koko asiakaskunnalle, laitetaan ne yhteiseen pooliin ja toivotaan, että joku joskus tekee jotain, niin voin kertoa teille oikein englanniksi, että "not gonna happen"!

Kaikkien vastuu ei ole kenenkään vastuu -sanonta pätee siis tässäkin asiassa
mutta sille on ratkaisu: asiakasomistajuus.