Haaste: toiminta on silkkaa ad hoc:ia
Tehdäänkö yrityksessänne kaikkea, mitä eteen tulee? Tai mitä asiakkaat nyt sattuvat tällä kertaa toivomaan? Entä onko tulipalojen sammuttaminen enemmän sääntö kuin poikkeus?
Yllättäviltä tilanteilta ei tietenkään voi kokonaan välttyä ja asiakkaita pitää palvella. Mutta yrityksen, jolla ei satu olemaan ylimääräisiä henkilöstöresursseja, kannattaa keskittyä tekemiseen, jolla on suurin vipuvaikutus nykyisen ja ennenkaikkea tulevaisuuden menestyksen kannalta.
Aika usein juurisyy häröilevään toimintaan löytyy strategiasta, joka on aikojen saatossa pölyyntynyt eikä kerro riittävän selkeästi, mikä on yrityksen "juttu".
Ratkaisu: tee valintoja
Strategiatyön tärkeimpiä kohtia on valintojen tekeminen. On helppo päättää, mihin panostetaan, mutta sydäntäsärkevää valita, mistä luovutaan. Ja miksi lopettaa toiminto, jos se tuo rahaa taloon? – No, siksi että rahantuloa ei välttämättä edes tapahdu: toiminnon nettotulos voi olla jopa negatiivinen, kun kaikki välillisetkin kulut huomioidaan. Vielä dramaattisempaa voi kuitenkin seurata, jos toiminto sotkee ydinbusineksen prosessia huonontaen sen laatua ja asiakkaan saamaa lisäarvoa. Sivutoiminto vie myös aikaa tärkeältä kehittämistyöltä. Lisäksi se voi sumentaa yrityksen imagoa, jolloin asiakas ei tiedä, onko yritys lintu vai kala vai kalakukko.
Kirjoitusoppaissa käytetään sanontaa "kill your darlings" eli kirjailijan pitää luopua esimerkiksi sellaisista omista suosikkihahmoistaan, jotka eivät tuo lisäarvoa tarinaan. Samaa voi soveltaa yrityselämään: jos tappolistalle ei nyt kuitenkaan ihan henkilöitä laiteta, niin kuitenkin toiminnot, jotka häiritsevät yrityksen menestystarinan toteutumista. Ja se valinta on yrityksen tehtävä – ei asiakkaiden...