Ette kai vaan yritä olla ihan kaikessa paras?
Torstai 29.11.2018 klo 15.45 - Perusasioiden äärellä 9/2018
Haaste: niin paljon kehitettävää, niin vähän aikaa...
Haluatteko olla paras kaikessa mitä teette? Benchmarkkaatte simona kilpailijoitanne ja yritätte kehittää tätä ja tuota? Jos näin on, minulla on teille hyviä ja huonoja uutisia.
Ensin huonot: ette tule onnistumaan. Kukaan ei pysty olemaan paras kaikessa ja kaikille. Tarjooman yhden ominaisuuden huippulaatu voi jopa heikentää toista (esim. täysin kustomoitua tuotetta ei pysty toimittamaan lyhyimmällä toimitusajalla). Asiakkailla on myös erilaisia käsityksiä "parhaudesta": yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas isoisästä.
Sitten hyvät uutiset: teidän ei tarvitse olla kaikessa paras! Riittää kun olette ylivertainen muutamassa asiassa, joilla tuotatte poikkeavaa lisäarvoa valitsemallenne asiakasryhmälle. Eikä niitä muita tarvitse miellyttääkään: jos tavoittelette vaikkapa 25 %:n markkinaosuutta, niin on aika samantekevää, mitä loput 75 % markkinoista ajattelee teistä.
Näytä lisää
Haaste: niin paljon kehitettävää, niin vähän aikaa...
Haluatteko olla paras kaikessa mitä teette? Benchmarkkaatte simona kilpailijoitanne ja yritätte kehittää tätä ja tuota? Jos näin on, minulla on teille hyviä ja huonoja uutisia.
Ensin huonot: ette tule onnistumaan. Kukaan ei pysty olemaan paras kaikessa ja kaikille. Tarjooman yhden ominaisuuden huippulaatu voi jopa heikentää toista (esim. täysin kustomoitua tuotetta ei pysty toimittamaan lyhyimmällä toimitusajalla). Asiakkailla on myös erilaisia käsityksiä "parhaudesta": yksi tykkää tyttärestä, toinen äidistä ja kolmas isoisästä.
Sitten hyvät uutiset: teidän ei tarvitse olla kaikessa paras! Riittää kun olette ylivertainen muutamassa asiassa, joilla tuotatte poikkeavaa lisäarvoa valitsemallenne asiakasryhmälle. Eikä niitä muita tarvitse miellyttääkään: jos tavoittelette vaikkapa 25 %:n markkinaosuutta, niin on aika samantekevää, mitä loput 75 % markkinoista ajattelee teistä.
Ratkaisu: keskittykää vahvuuksienne kehittämiseen!
On turha hinkata niitä tarjooman osatekijöitä, joissa ette pysty ylittämään kilpailijoidenne laatua – niissä riittää "hygieniataso".
Keskittykää sen sijaan siihen, miten vahvistatte niitä ominaisuuksia, joissa jo olette ainutlaatuinen. Miten kasvatatte entisestään asiakkaiden kokemaa lisäarvoa. Miten kehitätte prosessejanne, jotta ylivertaisesta laadusta tulee normisuoritus (ja kustannukset samalla laskevat). Ja miten viestitte erinomaisuutenne kaikkien potentiaalisten asiakkaiden tajuntaan – sillä suuri osa niistä ei to-del-la-kaan tiedä tai muista tai ymmärrä ilosanomaanne.
Tällainen kestävän kilpailuedun kehittäminen vaatii paljon syvällisempää paneutumista kuin kymmenien random juttujen parissa neppailu. Ja tähän on löydettävä se aika...
|