Ovatko myyjänne vähän liiankin itseohjautuvia?
Tiistai 2.10.2018 klo 9.03 - Perusasioiden äärellä 8/2018
Haaste: myyjät touhuilevat omiaan
Löytyykö yrityksestänne tosi aktiivinen ja oma-aloitteinen myyjä? – Onnitelkaa itseänne, sillä tällaisia myyjiä ei kasvakaan ihan joka puussa! (Yleisempi myyjälajikehan on sellainen, jolle pitää proaktiivisuuden ylläpitämiseksi antaa motivoiva potku persuksille aina kohdattaessa...)
Mutta tiedättekö, mitä tämä huippumyyjänne oikein touhuilee? Missä asiakkaissa hän käy, mitä tuotteita hän kauppaa, kuinka hän kertoo yrityksestänne? Onko hänen toimintansa kaikilta osin yrityksen linjan mukaista – vai onko hänellä aivan oma agendansa, jonka ajureina toimivat esimerkiksi tottumus, vakioasiakasseurustelun luppoisuus tai aikansa elänyt provisiomalli?
Näytä lisää
Haaste: myyjät touhuilevat omiaan
Löytyykö yrityksestänne tosi aktiivinen ja oma-aloitteinen myyjä? – Onnitelkaa itseänne, sillä tällaisia myyjiä ei kasvakaan ihan joka puussa! (Yleisempi myyjälajikehan on sellainen, jolle pitää proaktiivisuuden ylläpitämiseksi antaa motivoiva potku persuksille aina kohdattaessa...)
Mutta tiedättekö, mitä tämä huippumyyjänne oikein touhuilee? Missä asiakkaissa hän käy, mitä tuotteita hän kauppaa, kuinka hän kertoo yrityksestänne? Onko hänen toimintansa kaikilta osin yrityksen linjan mukaista – vai onko hänellä aivan oma agendansa, jonka ajureina toimivat esimerkiksi tottumus, vakioasiakasseurustelun luppoisuus tai aikansa elänyt provisiomalli?
Ratkaisu: myyjille(kin) pitää näyttää oikea suunta
Erinomaiset myyjät ovat usein persoonallisuuksia, joiden myyntityyliin ja itsenäisyyteen ei kannata liikaa puuttua. Mutta joku roti pitää olla, ja se roti on yksiselitteisesti yrityksen strategia. Koko henkilökunnan pitää toimia tavalla, joka vie vääjäämättömästi kohti yrityksen – ei yksilön henkilökohtaisia – tavoitteita. Kirkas strategia antaa toiminnalle raamit, joiden sisällä voi sitten haluttaessa toteuttaa myös itseään.
Vastuu suunnan näyttämisestä on luonnollisesti yrityksen johdolla. Onko myyjille varmasti annettu eväät tehdä työnsä kuten johto haluaa? Onko myyjille kerrottu yrityksen strategia (tai onko heidät peräti otettu mukaan työstämään sitä)? Onko ohjeistettu, mihin asiakas- ja tuoteryhmiin myyjien pitää kohdistaa ehtymätön energiansa? Ohjaavatko myyjäkohtaiset tavoitteet myös uusasiakashankintaan?
Jos vastaus on 'ei' yhteenkään kysymykseen, niin tässäpä on selvä ryhdistäytymisen paikka myyntijohdolle. Hopi hopi!
|