Voisiko missiosta ja visiosta oikeasti olla hyötyä?
Maanantai 30.11.2020 klo 8.14 - Perusasiat 5/2020
Haaste: missio ja visio ovat hakusessa
Oletteko sitä mieltä, että yrityksellänne ei ole tarvetta missiolle ja visiolle? Sillä eihän terve ruumis työtä kaipaa – eikä terve yritys konsulttien häröilyä ja rahastuskeinoa?
Myönnettäköön, että monet konsultit saavat kiksejä mission ja vision työstämisestä (kohtuullisella korvauksella), mutta tähän on hyvä syy: ilman niitä yritys toikkaroi kuin sumussa. Ja sitä paitsi: kyllä teilläkin on ainakin ollut missio ja visio. Sillä silloin kun aloititte yritystoimintanne, teillä oli ajatus, mitä tarvetta tyydytätte (missio) ja mitä tavoittelette (visio).
Tällä hetkellä ne kuitenkin voivat olla hieman huonommassa hapessa: sisältö haperoitunut, aika ajanut ohitse, ei tunneta. Jos näin on päässyt käymään, tarvitaan se kuuluisa ryhtiliike!
Näytä lisää
Haaste: missio ja visio ovat hakusessa
Oletteko sitä mieltä, että yrityksellänne ei ole tarvetta missiolle ja visiolle? Sillä eihän terve ruumis työtä kaipaa – eikä terve yritys konsulttien häröilyä ja rahastuskeinoa?
Myönnettäköön, että monet konsultit saavat kiksejä mission ja vision työstämisestä (kohtuullisella korvauksella), mutta tähän on hyvä syy: ilman niitä yritys toikkaroi kuin sumussa. Ja sitä paitsi: kyllä teilläkin on ainakin ollut missio ja visio. Sillä silloin kun aloititte yritystoimintanne, teillä oli ajatus, mitä tarvetta tyydytätte (missio) ja mitä tavoittelette (visio).
Tällä hetkellä ne kuitenkin voivat olla hieman huonommassa hapessa: sisältö haperoitunut, aika ajanut ohitse, ei tunneta. Jos näin on päässyt käymään, tarvitaan se kuuluisa ryhtiliike!
Ratkaisu: päivittäkää missionne ja visionne
Missiolla tarkoitetaan yrityksen "olemassaolon oikeutusta" eli mitä hyvää se tuo maailmaan tai ainakin asiakaskunnalleen. Missio on yrityksen tuottama lisäarvo yleisellä tasolla ja siten strategian perusta. Erinomainen esimerkki on innovatiivisia valokuvatuotteita tarjoavan Ifolorin "Autamme vaalimaan ja säilyttämään muistoja". Kun selkeä missio saatu kaikkien tietoisuuteen, henkilökunnalla on merkitys tekemiselleen ja asiakkailla peruste suosia yritystä.
Visio tarkoittaa puolestaan yrityksen tulevaisuuden tavoitetta esim. markkina-aseman, liikevaihdon ja imagon suhteen. Jos sitä ei ole päätetty, mistä voi tietää, mihin kannattaa keskittyä ja panostaa? – No, ei niin mistään! Sen sijaan sopivan kunnianhimoinen visio kannustaa yritystä kehittämään toimintaansa ja ehkäisee turmiollista paikalleen jämähtämistä.
Eivät missio ja visio tietenkään yksinään riitä – vaan homma on savolaisia ystäviämme lainatakseni vasta tekemistä vaille valmis. Ja se tekeminen tarkoittaa käytännössä kilpailustrategiaa: millä keinoin missio ja visio on tarkoitus tehdä todeksi jokapäiväisessä työssä. Saa aloittaa!
|