Perusasioiden äärellä -blogi

Eikö uusasiakashankinta tuo nopeita voittoja?

Maanantai 25.1.2021 klo 9.36 - Perusasiat 1/2021


Haaste: tulovirtaa uusista asiakkaista ei meinaa tulla 

Oletteko vihdoin aloittaneet järjestelmällisen ja proaktiivisen uusasiakashankinnan? Ja teillä on konkreettinen suunnitelma, mitä potentiaalisia asiakkaita halajatte ja miten aiotte ne hurmata? Jos näin toimitte, niin iso käsi ja standing ovation: kuulutte nimittäin pk-yritysten eliittiryhmään!  

Mutta onko kuitenkin niin, että tulosta ei oikein tahdo syntyä? Syy tähän voi olla toki teissäkin, mutta ennen kun alatte sirotella tuhkaa päällenne, kannattaa tiedostaa yksi lainalaisuus. Reaktiivisessa "myynnissä" (≈ tilausten vastaanotossa) lyhyttä kauppaa voi tulla helpostikin, koska asiakas ottaa itse yhteyttä havaittuaan jonkun akuutin tarpeen. Sen sijaan myynnin kuninkuuslajissa eli proaktiivisessa uusasiakashankinnassa myyjän yhteydenotto tulee asiakkaalle yllättäen ja pyytämättä, joten kaupan klousaaminen on monestakin syystä pidemmässä puussa.