Onko tarjoomanne koko myyntipotentiaali kotiutettu?
Maanantai 11.10.2021 klo 8.29 - Perusasiat 5/2021
Haaste: kaikki potentiaaliset jo asiakkaina?
Onko liikevaihtonne jämähtänyt paikoilleen? Sanovatko yrityksenne myyjäoletetut selitykseksi, että enempään ei pysty, koska tarjoomanne on mitä on: laatu ei ole riittävä, hinta on liian korkea tai valikoimassa on puutteita?
Jos oletamme, että nykyiset asiakkaanne ovat ihan tolkun porukkaa, niin tarjoomassanne on pakko olla – niiden hieman vaatimattomimpien lisäksi – joitain hyviäkin ominaisuuksia, jotka saavat heidät ostamaan teiltä. Tällöin väite kasvunvaran puutteesta tarkoittaisi, että jokainen ko. ominaisuuksia arvostava on jo asiakkaananne. Jok'ikinen. Epäilen vahvasti.
Joten voisiko tilanne kuitenkin olla se, että ette sittenkään ole tehneet riittävästi järjestelmällistä proaktiivista myynti- ja markkinointityötä? Ja tämän takia markkinoilla olisikin potentiaalisia uusia asiakkaita, joille teidän nykytarjoomanne sopii kuin nenä päähän? Kunhan he vaan tietäisivät teistä....
Näytä lisää
Haaste: kaikki potentiaaliset jo asiakkaina?
Onko liikevaihtonne jämähtänyt paikoilleen? Sanovatko yrityksenne myyjäoletetut selitykseksi, että enempään ei pysty, koska tarjoomanne on mitä on: laatu ei ole riittävä, hinta on liian korkea tai valikoimassa on puutteita?
Jos oletamme, että nykyiset asiakkaanne ovat ihan tolkun porukkaa, niin tarjoomassanne on pakko olla – niiden hieman vaatimattomimpien lisäksi – joitain hyviäkin ominaisuuksia, jotka saavat heidät ostamaan teiltä. Tällöin väite kasvunvaran puutteesta tarkoittaisi, että jokainen ko. ominaisuuksia arvostava on jo asiakkaananne. Jok'ikinen. Epäilen vahvasti.
Joten voisiko tilanne kuitenkin olla se, että ette sittenkään ole tehneet riittävästi järjestelmällistä proaktiivista myynti- ja markkinointityötä? Ja tämän takia markkinoilla olisikin potentiaalisia uusia asiakkaita, joille teidän nykytarjoomanne sopii kuin nenä päähän? Kunhan he vaan tietäisivät teistä....
Ratkaisu: alkakaa jahdata teille sopivia asiakkaita
Tehtävänänne on siis löytää ja kaapata loputkin "teidän näköisenne" asiakkaat. Aloittakaa projekti analysoimalla, mikä yhdistää nykyasiakkaitanne: minkälaisia ja -kokoisia ovat, missä sijaitsevat, millä toimialalla toimivat. Etsikää sitten esim. tietokantoja hyödyntämällä samantyyppisiä potentiaalisia asiakkaita ja listatkaa lupaavan oloiset nimi nimeltä.
Tehkää tämän perusteella suunnitelma, milloin, miten ja kenen toimesta kutakin asiakasta lähestytte – ja tätä kaikkea hallinnoitte luonnollisesti(!) CRM:ssä.
Pähkäilkää vielä, millä argumenteilla saatte potentiaaliset asiakkaat kiinnostumaan teistä: laittakaa viestin kärjeksi se poikkeava lisäarvo, jota tuotatte juuri tälle kohderyhmälle. Eväitä sisällöntuotantoon saatte vaikkapa kysymällä vakioasiakkailtanne, miksi helv...ihmeessä he ostavat teiltä.
Ja lopuksi vielä se jänskättävin osuus: myyntityön aloitus. Joten tsemii vaan sinne asiakasrajapintaan!
|