Perusasioiden äärellä -blogi

Ettehän vaan yliarvioi omaa ainutlaatuisuuttanne?

Maanantai 22.3.2021 klo 8.37 - Perusasiat 2/2021


Haaste: ainutlaatuisuus on joskus harhaa

Oletteko ylpeitä omasta yrityksestänne, sen tuotteista, palveluista, henkilökunnasta? Niin pitääkin, ja siihen on varmasti aihettakin! Mutta entäpä jos kysymyksen vaikeuskerrointa nostetaan: ovatko tuotteenne, palvelunne ja henkilökuntanne aivan omaa luokkaansa? Siis paaaaaljon parempia kuin kilpailijoiden vastaavat?

Kotisivuja selatessa käy ilmi, että noin 99 % yrityksistä antaa ymmärtää olevansa toimialansa parhaimmistoa mitä tulee mm. ammattitaitoon, laatuun ja asiakaspalveluun. No, kaikkihan eivät luonnollisestikaan ole niitä parhaita
ja vaikka olisivatkin, ongelma on se, että samanlaisuus ei tuo yritykselle kilpailuetua. Sillä jos myyntiargumentit ovat samat kuin kilpailijoillakin, asiakkaan houkuttelu muuttuu asiakkaan haukotteluksi. Kestävän menestyksen tuovaan kilpailuetuun tarvitaan jotain poikkeavaa, jota muut eivät tarjoa, ja joka tuottaa asiakkaalle erityistä lisäarvoa. 

Ratkaisu: tunnistakaa aidot poikkeavuutenne

Onkin kriittistä, että osaatte erottaa toisistaan ne ominaisuudet, joiden pitääkin olla hyviä/erinomaisia, jotta asiakkaat voivat edes harkita palveluidenne käyttöä – ja sitten ne, joilla voitte erottautua kilpailijoista ja saada uusia diilejä.

Otetaan esimerkiksi se kuuluisa ammattitaito. On toki mahdollista, että henkilökuntanne osaaminen on aivan muissa sfääreissä kuin kilpailijoillanne, mutta usein erityisesti b2b-toimialoilla ammattilaisuus on välttämätön vaade, jotta liiketoimintaa voi ylipäätään harjoittaa. Entäpä sitten asiakaspalvelu: onko se teillä oikeasti jotain todella poikkeuksellista 
vai "vain" pienen yrityksen tyypillinen patenttikeino pärjätä isojen toimijoiden puristuksessa. 

Älkää kuitenkaan vaipuko synkkyyteen, jos rikoin illuusionne, sillä aivan satavarmasti se jokin teilläkin on! Käykää siis inhorealistinen itsetutkiskelu, jotta tunnistatte aidot poikkeavuutenne (mielellään positiiviset). Ja sitten vaan rakennatte myyntisanomanne niiden ympärille. Kyllä lähtee!