Perusasioiden äärellä -blogi

Olisiko ratkaisumyynnistä myyntinne ratkaisuksi?

Maanantai 30.8.2021 klo 8.48 - Perusasiat 4/2021


Haaste: myyntityö ei pelitä entiseen malliin

Oletteko törmänneet kirjoituksiin, joiden mukaan myyntityötä ei enää tarvita? Sillä kun vaan bloggaa ja facettaa ja linkedinittää, niin asiakkaat kiinnostuvat ja ottavat simona yhteyttä jolloin tehtäväksi jää pelkkä tilausten vastaanotto?  

No, just joo. Välillä tuntuu, että näitä teorioita jakavat henkilöt, jotka saavat taas yhden tekosyyn välttää ikävää myyntityötä. Toki joillakin toimialoilla in-bound-markkinointi voi olla hyvinkin tuloksekasta, mutta ns. normibisneksessä sen tuomat liidit aika harvoin pystyvät korvaamaan proaktiivista myyntityötä
.

Myyntityö ei siis ole kuollut, mutta totisesti on se muuttanut muotoaan. Perinteiselle tiedon jakamiseen keskittyvälle myyntityölle ei ole enää niin paljon tarvetta, koska asiakkaat saavat hankittua perusinformaatiota omatoimisesti. Siksi myynnin pitää tuottaa erityistä lisäarvoa muilla tavoin, kuten esimerkiksi ratkaisumyynnin keinoin. 

Ratkaisu: panostakaa ratkaisumyyntiin

Te todennäköisesti ratkaisette jo nyt asiakkaiden ongelmia asiakkaiden ottaessa teihin yhteyttä. Mutta siirryttyänne proaktiiviseen "oikeaan" ratkaisumyyntiin te lähestytte asiakkaita,  joilla tiedätte/uskotte olevan jokin tietty osa-alue, johon voitte tuottaa lisäarvoa. Ja kun näin olette asialla ennenkuin asiakas tajuaa edes kaivata uutta ratkaisua, saatte myös merkittävän etulyöntiaseman kilpailijoihinne nähden.

Ratkaisumyynnin juju on näkökulmassa: omien tuotteiden ja palveluiden sijaan keskiössä onkin asiakas. Kun maltatte kysellä ja kuunnella, niin saatte konkreettista tietoa asiakkaan toimintatavoista ja haasteista. Ja tämän perusteella
kunhan se käy yrityksenne pirtaan – voitte tarjota ratkaisun, joka on sopivin juuri tälle asiakkaalle. Eikä sen ratkaisun synnyttäminen ole niin työlästä kuin ehkä luulette, koska a) kysymys on usein nyansseista, ja b) voitte hyödyntää muista asiakkaista saamianne kokemuksia.  

Ja on ratkaisumyynnissä sekin hyvä puoli myyntiallergikkojen kannalta, että se ei edes tunnu myynniltä!