Perusasioiden äärellä -blogi

Perusasioiden äärellä 2/2024

Tiistai 19.3.2024 klo 15.49


Voisiko business-sanonnoissa olla totuuden siemen?


Haaste: business-jargon tulee korvista

Seuraatteko LinkedIniä? Luetteko talouslehtiä? Tai oletteko joutuneet kuuntelemaan konsulttien länkytystä? No, sitten olette varmaankin törmänneet liike-elämän omaksumiin ohjeisiin ja viisauksiin, joita kuuluisi noudattaa, jos haluaa olla moderni johtaja ja muutenkin hip ja hop.

"Totuuksia" tulee ja menee niin ettei perässä pysy. Mutta sitten on niitä, jotka vaan pomppaavat pintaan säännöllisin väliajoin. Voisiko sellaisissa sittenkin olla totuuden siemen? 

Ratkaisu: 3 hyödyllistä yleistä viisautta (+ 1 oma)

"Jos et tiedä, minne olet menossa, kaikki tiet vievät sinne." Mikäli hyväksytään ajatus, että yrityksen pitää kehittyä, jottei tule noutaja, voisi olla hyvä tietää, millaiseksi kannattaa kehittyä. Konsulttikielellä puhutaan visiosta eli tavoitetilasta, jonka yritys haluaa saavuttaa (esim. kilpailuedut, koko, imago) pystyäkseen tuottamaan kohderyhmälleen mahdollisimman paljon lisäarvoa ja sen myötä yritykselle jatkuvaa menestystä. Jos selkeä visio puuttuu, kaikki tekeminen on ihan yhtä oikeutettua, jolloin yritys voi kyllä kulkea hyvinkin vauhdikkaasti  mutta ympyrää. 

"Yrityskulttuuri syö strategian aamupalaksi." Strategia määritellään suunnitelmaksi, jolla visio (muistatteko vielä visio-termin tuossa muutama rivi ylempänä?) on tarkoitus saavuttaa. Koska yrityskulttuuri ("tapa toimia, kun pomo ei ole näkemässä") on keskeisimpiä yrityksen menestykseen vaikuttavia tekijöitä, henkilöstö on tärkeää osallistaa strategiatyöhön
vaikka lopullinen päätös onkin omistajilla. Mutta jos strategia väsätään kulmahuoneessa valmiiksi ja sitten vain vilautetaan henkilöstölle PowerPointilla, ei tapahdu mitään – paitsi kuuluu "rouskis". 

"Onko parempi olla oikeassa vai onnellinen?" Myynnin johtamisen kohdalla törmää joskus siihen, että johto ei puutu tiedostamaansa myynnin alisuorittamiseen, koska "kyllä myyjien kuuluu olla oma-aloitteisesti proaktiivisia". Ja oikeassahan johto onkin. Mutta ilman kajoamista epäkohtaan toiminta jatkuu entisellään – kuten myös sen aiheuttama vi... kenkutus. Jos sen sijaan haluaa olla onnellinen (= myynti pelittää), johdon on vaan joskus tehtävä asioita, joita ei täydellisessä maailmassa pitäisi joutua tekemään
kuten potkimaan myyjiä persuuksille.

"Parempi kymmenen hedelmää pivossa kuin matalalla oksalla roikkumassa." Miettikääpä sitä!