Perusasioiden äärellä -blogi

Perusasioiden äärellä 5/2024

Maanantai 7.10.2024 klo 18.04


Onko yrityksenne koko ajan exit-kelpoinen?


Haaste: tiedot ovat levällään (tai niitä ei ole)

Onko suunnitelmissa oman yrityksen myyminen esimerkiksi viiden vuoden sisällä? Tai jos ei vielä ole, niin muuttuisiko mieli, jos ovelle kolkuttaisi innokas ostaja bitcoin-tukkua heilutellen?

Hullun kiilto ostajakandidaatin silmissä voi kuitenkin himmentyä, jos alkaa selvitä, että kaikki asiat eivät olekaan jiirissä. Ostajan kannalta yrittäjävetoisen yrityksen ongelma on usein yrittäjä itse: vaikka hän onkin yrityksen veturi, visionääri ja paras myyjä, hän voi myös olla ainoa päätöksentekijä, jonka päässä(!) on merkittävä osuus yrityksen tietopääomasta. Ja tällöin ostajakandidaatti pohtii, mitä jää jäljelle, kun yrityksen sydän ja aivot poistuvat (puff!) kuvioista.

Eipä kuitenkaan hätiä mitiä, sillä asian hyväksi voidaan tehdä mm. seuraavaa: kerätään, tuotetaan, arkistoidaan ja ylläpidetään kaikki olennainen data yrityksen liiketoiminnasta (mm. asiakkuudet, myynnin hit ratet, kasvupolut, kilpailuedut, sopimukset). Ja kun yritys ei ole enää niin yrittäjäriippuvainen, se saa uuden omistajan hoteissa ns. lentävän lähdön.  

Mutta myytiin yritys ikinä tai ei, "exit-valmiudessa" kannattaa olla koko ajan, sillä yllä mainitun datan hyödyntäminen mahdollistaa kevyen "tiedolla johtamisen", mikä varmasti parantaa itse liiketoiminnan laatua. Eikä tässä vielä kaikki: mahdollisessa sukupolvenvaihdoksessa viestikapulan siirtokin sujuu sutjakasti ilman vaihtovirhettä.


Ratkaisu: laita ainakin nämä kaksi asiaa kuntoon

Visio. Vaikka toteutuneet tunnusluvut antavatkin osviittaa yrityksen arvosta, valveutunut ostaja ostaa tulevaisuutta. Siksi yrityksellä kannattaa olla dokumentoitu visio, joka kertoo, mihin ollaan pyrkimässä ja miten sinne on tarkoitus päästä. Ja siitäkös kaikki ilahtuvat! Henkilökunta, joka (vihdoin?) tietää, mitä tehdään, miten ja miksi. Yrittäjä, jonka ei enää tarvitse mikromanageerata. Koko yritys, kun yrittäjästä ei muodostukaan kasvun pullonkaulaa. Ja tietenkin ostajakandidaatit, jotka näkevät yrityksen houkuttelevana ostokohteena. Eli win-win-win-win!

Asiakasrekisteri. Usein yrityksen keskeinen omaisuus on asiakaskunta. Siksi kannattaa olla riittävän tarkasti tiedossa, mikä on eri asiakasryhmien myynti ja kannattavuus, miten ne ovat kehittymässä, missä on kotiuttamatonta potentiaalia, mitkä ovat aktiviteetti- ja eurotavoitteet vakio- ja uusille asiakkaille, jne. Osa tiedoista saadaan suoraan ERP:stä ja osaa voi joutua pyörittämään kevyesti Excelissä. Ja lienee turha mainitakaan, että asiakkuuksien ammattimainen johtaminen on mahdollista vain CRM:n tukemana.

Sitten vaan asiat ojennukseen, yritys lentoon
ja Tori.fi:hin...?