Perusasioiden äärellä -blogi

Perusasioiden äärellä 2/2025

Tiistai 25.3.2025 klo 8.55


Miten sananlaskut toimivat liiketoiminnan ohjenuorina?


Haaste: pitääkö jokaiseen hypeen lähteä mukaan

Oletteko ihmeissänne, mitä kaikkea hienoa ja nykyaikaista pitäisi tehdä tai ainakin kokeilla? Muuten kaikki on menetetty ja yrityksellänne edessään vain tuskallinen loppuliuku?

On toki tärkeää olla tietoinen uusista mahdollisuuksista ja hyödyntää niistä omalle yritykselle soveltuvimpia. Mutta ne eivät kuitenkaan paljon lämmitä, mikäli liiketoiminnan perustekeminen on hakusessa. Sen osalta voimme onneksi tukeutua vanhoihin sananlaskuihin, jotka
pätevät tämän päivän liike-elämässäkin. Joten palautellaanpa niitä mieliimme ja toimintamme ohjenuoriksi!  

Ratkaisu: vanhassa vara parempi


"Ei kannata mennä merta edemmäs kalaan." Kun halutaan lisää liikevaihtoa, turhan usein ratkaisu on laajentaminen uusiin tuote- ja asiakasryhmiin. Kyllä ei ole useinkaan hyvä idea seuraavista syistä: 1) nykyisestä kattauksesta ei ole kotiutettu kaikkea potentiaalia proaktiivisella uusasiakashankinnalla 2) uudet tuotteet ja toimittajat lisäävät sisätyötä, joka on usein pois myyntityöstä. Joten poimikaa ensin matalalla roikkuvat merenhedelmät ja ruvetkaa vasta sitten kuikuilemaan uusia kalastusvesiä.

"Kukas se kissan hännän nostaa, ellei kissa itse." Meidän suomalaisten perisynti on liika vaatimattomuus
– myös silloin, kun siihen ei ole aihetta. Nykyajan huomiotaloudessa kädenlämpöisillä latteuksilla ei kuitenkaan saada kenenkään päätä kääntymään. Kun olette jossain asiassa aidosti omaa luokkaanne, se pitää uskaltaa ylpeästi julistaa. Ihan parasta on, kun saatte röyhkeällä väitteellänne asiakkaan hätkähtämään (hereille) ja haastamaan, että miten niin muka, jolloin te pääsette iskemään vastapalloon sanomalla: "Kiva kun kysyit meidän ylivertaisuutemme perustuu tähän ja tähän ja voimme todistaa sen näin ja näin." Touché!

"Ei vierivä kivi sammaloidu." Jotta yritys säilyttää menestyksensä perustan eli kilpailuetunsa, sitä kannattaa kehittää koko ajan. Mutta tässä eivät mitkään pikku kikat auta, sillä jos jokin on helppo toteuttaa, se onnistuu myös kaikilta muilta, eikä näin ollen voi muodostaa kilpailuetua. Sen sijaan teidän kannattaa keskittyä lisäarvoa tuottavan ydintoimintanne kehittämiseen – ja kun teette sitä pitkäjänteisesti "baby stepseillä", se ei myöskään sido liikaa niukkoja resurssejanne. Motivaatiota lisännee syy-seuraus-suhde: (positiiviset) luvut seuraavat (oikeanlaista) suoritusta.  

"Älä jätä huomiseksi sitä, minkä voit tehdä jo tänään." Edellisen sananlaskun luettuanne päätitte satavarmasti aloittaa kehittämisen sitten myöhemmin. Mutta tämä sananlasku ei anna armoa, joten heti hommiin 
– päivä on vielä nuori!