Perusasioiden äärellä -blogi
Perusasioiden äärellä 5/2025Maanantai 6.10.2025 klo 9.39 Tuntenette omat asiakkaanne – mutta entäpä kilpailijoiden?Haaste: ei tietoa, mitä on aidan takana Onko teillä hyvä pössis vakioasiakkaidenne kanssa? Nautitte Ekin, Piken ja Jusan kanssa silloin tällöin sumpit ja baakkelsit erinomaisen yhteistyön kunniaksi. Messuilla on kiirusta, kun tutut käyvät potkimassa renkaita (tai mitä sitten myyttekään). Ostaville asiakkaille kohdistettujen tyytyväisyyskyselyidenkin tulokset ovat mairittelevia. Omassa valtakunnassa siis kaikki hyvin? No, voi ollakin – ja kyllähän omia asiakkaita pitää hoitaakin rakkaudella. Mutta (aina tulee mutta) onko teillä käsitystä markkinasta kuplanne ulkopuolella: mitä kilpailijoidenne asiakkaat arvostavat ja mitä heille tarjotaan? Jospa olettekin tietämättänne jäämässä kehityksestä jälkeen. Ja sitten kun kilpailijat alkavat kosiskella teidän vakkariasiakkaitanne, joudutte yllätetyiksi housut/hame kintuissa esimerkiksi hinnan, ominaisuuksien tai palvelun osalta. Tai kun viimeinkin aloitatte uusasiakashankinnan, tarjoomanne ei aiheutakaan hurmosta, koska kilpailijat ovat kirineet kiinni kilpailuetunne – tai ohittaneet oikealta ja vasemmalta. Siksi kannattaakin hankkia ajantasaista tietoa "ulkopuolisesta" maailmasta. Se antaa pohjaa kehittää omia tuotteita ja palveluita, jolloin voitte palvella nykyasiakkaitanne nykyaikaisesti (minkä he totisesti ansaitevatkin teihin luottaessaan) sekä pärjätä uusasiakashankinnassa. Ratkaisu: selvitä ruohon väri aidan toisella puolella Kilpailijaseurantaa voi yksinkertaisimmillaan toteuttaa tutkimalla nettisivuja, joilta saa tietoa esimerkiksi kilpailijoiden uutuuksista ja väitetyistä kilpailueduista. Matkiahan ei kannata, mutta kilpailijoista erottautuakseen (kilpailuedun edellytys) olisi ihan hyvä tietää, mistä erottautua. Uusasiakashankinta on oiva keino myös tiedon hankintaan: se happotestaa omaa kilpailuetuanne ja -kykyänne "puolueettomalla" markkinalla, jossa teillä ei ole pitkän asiakassuhteen tuomaa turvaa. Asiakastyytyväisyystutkimukset kannattaa suunnata myös tahoille, jotka eivät ole asiakkaitanne. Tulokset voivat tosin hieman satuttaa, jos ilmenee, että kaikki eivät pidäkään yritystänne ihan niin ihquna kuin vakioasiakkaanne. Julkisten kilpailutusten päätösasiakirjoista voi saada hyödyllistä tietoa hintatasosta, laatuvaatimuksista ja kuinka hyvin kilpailijat täyttävät ne. Eikä kilpailutuksiin tarvitse edes itse osallistua, sillä asiakirjat ovat pääosin kaikille julkisia. Ja tekoälyhän on se uusin keino – kunhan muistaa noudattaa samaa periaatetta kuin savolaisten kanssa: vastuu on lukijalla! |