Perusasioiden äärellä -blogi
Miksi aika ajoin kannattaa ajatella överisti?Keskiviikko 17.5.2017 klo 15:52 - Perusasioiden äärellä 6/2017 Haaste: yritys tyytyy liian vähään Onko yrityksesi kunnianhimo liian matalalla - ainakin verrattuna siihen, mikä voisi olla mahdollista? Kun touhuaa joka päivä kädet savessa, voi huomio helposti kohdistua pelkästään dreijassa pyörivän kipon tuunaamiseen. Pienin askelin eteneminen varsinaisessa toteutuksessa on kannatettavaa, mutta jos visiointi rajoittuu siihen, mikä on lähiaikoina mahdollista, käänteentekevät ideat eivät saa edes tilaisuutta syntyä. Ja näin tulet asettaneeksi itse itsellesi lasikaton aivan syyttä suotta. |
Hyytyykö kehityshankkeesi toimenpano alkumetreille?Perjantai 12.5.2017 klo 17:07 - Perusasioiden äärellä 5/2017 Haaste: suunnitelmien toteutus tökkii Käsi ylös, kenellä kunnianhimoiset CRM-käytännöt lässähtivät kuukauden jälkeen? Kenellä järjestelmällinen uusasiakashankinta loppui kuudenteen soittoon? Entäs päivitetyn strategian jalkautus: kenellä aiheeseen ei enää palattu (visuaalisesti häikäisevän) PowerPoint-esityksen jälkeen? |
Miksi kaiken kuuluukin olla vaikeaa?Maanantai 3.4.2017 klo 15:19 - Perusasioiden äärellä 4/2017 Haaste: kilpailijat kopioivat kaiken Jos jokin on helposti kopioitavissa, se kopioidaan. Siksi esimerkiksi tuotteen ominaisuuksien lisäämisellä on usein aika vaikea saavuttaa pitkäaikaista menestystä. Klassinen esimerkki on lennolla tarjottava ilmainen ateria: kun ensimmäinen lentoyhtiö alkoi tarjota sellaista, muut peesasivat. Ne pystyivät siihen yhtälailla, koska pioneerilla ollut sen tuottamiseen mitään ainutlaatuista kyvykkyyttä. Sittemminhän halpalentoyhtiöt keksivät, että ateria EI kuulu lennon hintaan. Ja mitä tekivät jälleen Finnairit sun muut: seurasivat perässä (mikä ei toisaalta ole suuri menetys kulinaariselta kannalta). |
Palveletko asiakkaitasi kuten toivot itseäsi palveltavan?Maanantai 6.3.2017 klo 15:37 - Perusasioiden äärellä 3/2017 Haaste: asiakas ei saa aina luvattua laatua Oletko asiakkaan ominaisuudessa törmännyt siihen, että joku yritys lupaa ummet ja lammet, mutta totuus onkin toisenlainen? Toimitusaika pettää, tuotteessa tai palvelussa on puutteita, myyjä vähät välittää tarpeistasi, asiakaspalvelu ei palaa milloinkaan asiaan. Joudutko usein päivittelemään Hannu Jortikan tavoin: ”Ei tää voi olla niin vaikeeta…!” |
Et kai vaan tuhlaa asiakkaittesi aikaa?Keskiviikko 8.2.2017 klo 19:34 - Perusasioiden äärellä 2/2017 Haaste: asiakkaat eivät halua ottaa myyjääsi vastaan Jos sinun tai myyjäsi on vaikea päästä asiakkaittesi juttusille, siihen voi hyvä syy. Mikäli asiakkaasi ei saa lisäarvoa itselleen ja yritykselleen, hän kokee tapaamisen oikeutetusti silkaksi ajanhukaksi. |
Voisiko myynti olla keskeinen kilpailuetusi?Maanantai 9.1.2017 klo 21:26 - Perusasioiden äärellä 1/2017 Haaste: jotkut menestyvät paremmin samoilla tuotteilla Nykyisissä kilpailuympäristöissä on entistä vaikeampi erottautua tuotteiden ominaisuuksilla. Vaikka käänteentekevät innovaatiot ovatkin mullistaneet joitakin toimialoja, niin aika usealla toimialalla ”kaikki" on toistaiseksi keksitty. Ja vaikka joku hieman kehittääkin tuotettaan, se kopioidaan nopeasti. |
Mitä jos tuotteesi onkin ihan samanlainen kuin muiden?Tiistai 13.12.2016 klo 12:57 - Perusasioiden äärellä 4/2016 Haaste: tuotteen ominaisuuksilla ei voi erottautua |
Eikö asiakas usko tuotteesi erityislaatuisuuteen?Tiistai 22.11.2016 klo 14:20 - Perusasioiden äärellä 3/2016 Haaste: asiakas ei usko tuotteesi erityislaatuisuuteen |
Onko vain hinnalla merkitystä asiakkaillesi?Perjantai 28.10.2016 klo 13:27 - Perusasioiden äärellä 2/2016 Haaste: asiakas ostaa vain hintaa
|
Käyttävätkö myyjät aikansa oikeisiin asioihin?Maanantai 10.10.2016 - Perusasioiden äärellä 1/2016 Haaste: myynnin puutteelliset voimavarat Eräs syy tähän erityisesti pienissä yrityksissä on kaksoisroolitus: esimerkiksi myyjän/tuotepäällikön aika kuluu helposti jälkimmäisen rutiineissa. Eikä itsensä johtaminenkaan ole helppoa: varmasti jokainen meistä löytää itsensä aika ajoin ihan tärkeältä kuulostavan tekemisen ääreltä - vaikkapa juuri sen asiakaskontaktoinnin sijasta. |