Perusasioiden äärellä -blogi
Esittelettekö yritystänne itsestäänselvyyksillä?Torstai 14.6.2018 klo 15.11 - Perusasioiden äärellä 6/2018 Haaste: oma yrityskuvaus haukotuttaa jopa itseä Menkääpä omille kotisivuillenne ja lukekaa, millä termeillä kuvailette yritystänne. Löytyvätkö sieltä asiakaslähtöisyys, toimitusvarmuus, ammattitaitoinen henkilökunta, palvelualttius, korkea laatu? Tärkeitä asioita, ei epäilystäkään. Katsokaapa seuraavaksi, mitä kilpailijoidenne sivuilla lukee. – Aivan oikein: asiakaslähtöisyys, toimitusvarmuus, ammattitaitoinen henkilökunta, palvelualttius, korkea laatu. Hoh hoijaa... z z z... |
Eiväthän vaan asiakkaat määrää tekemisistänne?Keskiviikko 16.5.2018 klo 10.55 - Perusasioiden äärellä 5/2018 Haaste: henkilöstö pomppii asiakkaiden pillin tahdissa Onko yrityksenne ajattelutapa muodikkaasti asiakaslähtöinen? – Tosi hyvä juttu! Mutta eihän teidän asiakaslähtöisyytenne vaan tarkoita reaktiivista kaikkien asiakkaiden kaikkien toiveiden perässä säntäilyä? Hirveä on meno ja meininki, mutta kehitys ei kehity, eikä myynti kasva? |
Onko kaikki toiminta samanarvoista yrityksessänne?Tiistai 10.4.2018 klo 11.36 - Perusasioiden äärellä 4/2018 Haaste: toiminta on silkkaa ad hoc:ia Tehdäänkö yrityksessänne kaikkea, mitä eteen tulee? Tai mitä asiakkaat nyt sattuvat tällä kertaa toivomaan? Entä onko tulipalojen sammuttaminen enemmän sääntö kuin poikkeus? |
Onko strategianne vain tyylikäs PowerPoint-esitys?Torstai 15.3.2018 klo 9.26 - Perusasioiden äärellä 3/2018 Haaste: strategia ei oikein tunnu missään Onko henkilöstöltänne tullut kehuja strategiakalvojenne ulkonäöstä? – Erinomaista, sillä visuaalisuus onkin nykyään erittäin tärkeää! Mutta ymmärtääkö henkilöstönne oikeasti yrityksenne strategian? Ja jos sattumoisin ymmärtääkin, niin toimiiko sen mukaisesti? |
Oletko liiankin tyytyväinen yrityksenne nykytilanteeseen?Maanantai 19.2.2018 klo 10.18 - Perusasioiden äärellä 2/2018 Haaste: mä näin tahdon olla vain... Ovatko yrityksenne asiat hyvin? Liikevaihto on pysynyt vuosikausia ihan hyvällä tasolla ja viivan allekin jää jotain. Omaan eläkeikään (viimeisimmän tiedon mukaan) on enää kymmenen vuotta, ja nykymeiningillä jatketaan exitiin tai sukupolvenvaihdokseen saakka? |
Pidättekö nykyasiakkaitanne itsestäänselvyyksinä?Keskiviikko 17.1.2018 klo 8.50 - Perusasioiden äärellä 1/2018 Haaste: nykyasiakkaat jääneet oman onnensa nojaan Ajatteletteko, että nykyasiakkaitanne ei kannata turhan päiten häiritä? Kyllä ne tietävät, mihin soittaa, jos tulee jokin tarve! Ja että homma on hoidossa, kun lounastapaamisessa viime vuonna (vai oliko se toissa vuonna...?) oli oikein rattoisaa, kun juttelitte yhteisestä harrastuksestanne (perhokalastus)? Eli toisin sanoen: pidättekö asiakkaitanne liian varmoina nakkeina? |
Tavoittelevatko myyjänne uusia asiakkaita tositarkoituksella?Perjantai 15.12.2017 klo 16.09 - Perusasioiden äärellä 12/2017 Haaste: myyjille riittävät nykyiset asiakkuudet Ovatko myyjänne vuosien mittaan luoneet vakioasiakaskunnan, jolta sataa tilauksia sen kummemmin kinuamatta? Hyvä juttu – siihen pitääkin pyrkiä! Onko kuitenkin samalla puolivahingossa syntynyt provisioautomaatti, joka ei erityisesti kannusta epämukavuusalueelle uusien asiakkaiden perään, kun konttorilla hyggeilykin tuo ihan mukavan tilin? |
Onko CRM:nne vain pölyttynyt asiakastietojen varasto?Torstai 9.11.2017 klo 10.47 - Perusasioiden äärellä 11/2017 Haaste: CRM:stä ei oteta kaikkia tehoja irti Onko vaikeaa saada myyjät - erityisesti vanhan liiton myyjät - sitoutumaan järjestelmälliseen CRM:n käyttöön? Saatko usein kommentteja, että olisi tässä oikeita töitäkin tehtävänä? Tai että konekirjoittajaksiko tänne palkattiinkin eikä myyjäksi? |
Oletko itsekin turhautunut johtoryhmän kokouksiin?Torstai 12.10.2017 klo 9.58 - Perusasioiden äärellä 10/2017 Haaste: johtoryhmän kokoukset ovat ajanhukkaa Johtoryhmän kokous taas edessä, ja oma valmistautuminen tekemättä? Ja turha haaveillakaan, että muilta jäseniltä tulisi etukäteen materiaalia päätöksentekoa varten. |
Eikö uusi hankintalaki avannutkaan taivaan portteja?Tiistai 12.9.2017 klo 15.28 - Perusasioiden äärellä 9/2017 Haaste: hankintalaki muuttui, mutta mikään muu ei Tuntuuko, että hankintalain kaivatusta muutoksesta huolimatta julkisissa hankinnoissa kaikki on niin kuin ennenkin: tarjouspyynnöt ovat huonosti laadittuja, ja vain hinta ratkaisee?
|
Toimari, oletko niin yksin, niin yksin...?Tiistai 15.8.2017 klo 12.27 - Perusasioiden äärellä 8/2017 Haaste: ei riittävästi tukea päätöksentekoon Oletko usein yksin päätöstesi kanssa? Eikö johtoryhmässäsi ole kaikkea tarvittavaa liiketoimintaosaamista tai onko aiheita, joista et niiden luonteen takia voi keskustella sisäisesti? Puuttuuko hallituksesta ulkopuoliset jäsenet vai ovatko he liike-elämästä hieman liikaakin jäähdytteleviä "dementoreita"? |
Et kai vaan seuraa numeroita tekojen sijasta?Torstai 15.6.2017 klo 10.16 - Perusasioiden äärellä 7/2017 Haaste: myyntiluvut ovat isäntä, eivät renki Pienten yritysten vahvuuksia on se, että niiltä puuttuu tiettyjä heikkouksia. Ja yksi tällainen on maaninen myyntilukujen seuranta. Joten toimikoon tämänkertainen kirjoitus varoituksena, ettet ala edes haikailla tämän suuremmille yrityksille tyypillisen "best practicen" perään. |
Miksi aika ajoin kannattaa ajatella överisti?Keskiviikko 17.5.2017 klo 15.52 - Perusasioiden äärellä 6/2017 Haaste: yritys tyytyy liian vähään Onko yrityksesi kunnianhimo liian matalalla - ainakin verrattuna siihen, mikä voisi olla mahdollista? Kun touhuaa joka päivä kädet savessa, voi huomio helposti kohdistua pelkästään dreijassa pyörivän kipon tuunaamiseen. Pienin askelin eteneminen varsinaisessa toteutuksessa on kannatettavaa, mutta jos visiointi rajoittuu siihen, mikä on lähiaikoina mahdollista, käänteentekevät ideat eivät saa edes tilaisuutta syntyä. Ja näin tulet asettaneeksi itse itsellesi lasikaton aivan syyttä suotta. |
Hyytyykö kehityshankkeesi toimenpano alkumetreille?Perjantai 12.5.2017 klo 17.07 - Perusasioiden äärellä 5/2017 Haaste: suunnitelmien toteutus tökkii Käsi ylös, kenellä kunnianhimoiset CRM-käytännöt lässähtivät kuukauden jälkeen? Kenellä järjestelmällinen uusasiakashankinta loppui kuudenteen soittoon? Entäs päivitetyn strategian jalkautus: kenellä aiheeseen ei enää palattu (visuaalisesti häikäisevän) PowerPoint-esityksen jälkeen? |
Miksi kaiken kuuluukin olla vaikeaa?Maanantai 3.4.2017 klo 15.19 - Perusasioiden äärellä 4/2017 Haaste: kilpailijat kopioivat kaiken Jos jokin on helposti kopioitavissa, se kopioidaan. Siksi esimerkiksi tuotteen ominaisuuksien lisäämisellä on usein aika vaikea saavuttaa pitkäaikaista menestystä. Klassinen esimerkki on lennolla tarjottava ilmainen ateria: kun ensimmäinen lentoyhtiö alkoi tarjota sellaista, muut peesasivat. Ne pystyivät siihen yhtälailla, koska pioneerilla ollut sen tuottamiseen mitään ainutlaatuista kyvykkyyttä. Sittemminhän halpalentoyhtiöt keksivät, että ateria EI kuulu lennon hintaan. Ja mitä tekivät jälleen Finnairit sun muut: seurasivat perässä (mikä ei toisaalta ole suuri menetys kulinaariselta kannalta). |
Palveletko asiakkaitasi kuten toivot itseäsi palveltavan?Maanantai 6.3.2017 klo 15.37 - Perusasioiden äärellä 3/2017 Haaste: asiakas ei saa aina luvattua laatua Oletko asiakkaan ominaisuudessa törmännyt siihen, että joku yritys lupaa ummet ja lammet, mutta totuus onkin toisenlainen? Toimitusaika pettää, tuotteessa tai palvelussa on puutteita, myyjä vähät välittää tarpeistasi, asiakaspalvelu ei palaa milloinkaan asiaan. Joudutko usein päivittelemään Hannu Jortikan tavoin: ”Ei tää voi olla niin vaikeeta…!” |
Et kai vaan tuhlaa asiakkaittesi aikaa?Keskiviikko 8.2.2017 klo 19.34 - Perusasioiden äärellä 2/2017 Haaste: asiakkaat eivät halua ottaa myyjääsi vastaan Jos sinun tai myyjäsi on vaikea päästä asiakkaittesi juttusille, siihen voi hyvä syy. Mikäli asiakkaasi ei saa lisäarvoa itselleen ja yritykselleen, hän kokee tapaamisen oikeutetusti silkaksi ajanhukaksi. |
Voisiko myynti olla keskeinen kilpailuetusi?Maanantai 9.1.2017 klo 21.26 - Perusasioiden äärellä 1/2017 Haaste: jotkut menestyvät paremmin samoilla tuotteilla Nykyisissä kilpailuympäristöissä on entistä vaikeampi erottautua tuotteiden ominaisuuksilla. Vaikka käänteentekevät innovaatiot ovatkin mullistaneet joitakin toimialoja, niin aika usealla toimialalla ”kaikki" on toistaiseksi keksitty. Ja vaikka joku hieman kehittääkin tuotettaan, se kopioidaan nopeasti. |
Mitä jos tuotteesi onkin ihan samanlainen kuin muiden?Tiistai 13.12.2016 klo 12.57 - Perusasioiden äärellä 4/2016 Haaste: tuotteen ominaisuuksilla ei voi erottautua |
Eikö asiakas usko tuotteesi erityislaatuisuuteen?Tiistai 22.11.2016 klo 14.20 - Perusasioiden äärellä 3/2016 Haaste: asiakas ei usko tuotteesi erityislaatuisuuteen |